Μεγάλες ανισότητες στις σχολές λόγω μεταπήδησης φοιτητών από ΑΕΙ σε ΑΕΙ!

ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΕΙΔΙΚΩΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΩΝ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΓΙΑ ΜΕΤΕΓΓΡΑΦΕΣ

Μεγάλες ανισότητες λόγω μεταπήδησης φοιτητών από ΑΕΙ σε ΑΕΙ

 

 

Ανατροπές στις φετινές βάσεις εισαγωγής στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ της χώρας αναμένεται να προκαλέσει η ανακατανομή των θέσεων εισακτέων, αλλά και η κατάργηση των ειδικών κατηγοριών υποψηφίων (τρίτεκνοι, πολύτεκνοι κ.ά) και η επιστροφή για τους υποψηφίους αυτούς στο παλαιό σύστημα των ελεύθερων μετεγγραφών.

Εκτιμάται ότι περίπου 10.000 - 15.000 θα είναι οι φοιτητές που δικαιούνται μετεγγραφή και θα μεταπηδήσουν από περιφερειακά ιδρύματα σε ΑΕΙ της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, δημιουργώντας το… αδιαχώρητο. Όμως, και τα περιφερειακά πανεπιστήμια, τα περισσότερα των οποίων έχουν μικρό αριθμό διδασκόντων και ελλιπείς υποδομές, θα δεχθούν αριθμό φοιτητών μεγαλύτερο από αυτόν που μπορούν να διαχειριστούν. Μάλιστα, αναμένεται να διευρυνθούν οι ανισότητες ανάμεσα σε ομοειδή τμήματα πανεπιστημίων του κέντρου και της περιφέρειας με χαρακτηριστικότερο το παράδειγμα των τμημάτων Φυσικής. Στην Κρήτη και την Πάτρα όπου τα τμήματα Φυσικής ήταν πιο επιβαρυμένα οι εισακτέοι φέτος αυξήθηκαν, ενώ αντίθετα στα ίδια τμήματα στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη όπου υπήρχε μια καλή αναλογία φοιτητών/ καθηγητών οι εισακτέοι μειώθηκαν.

Επιβάρυνση

Ειδικότερα, φέτος σε δεκάδες τμήματα πανεπιστημίων της χώρας η αύξηση των εισακτέων είναι μεγαλύτερη του 20% σε σχέση με πέρυσι, ενώ σε κάποια τμήματα ξεπερνά ακόμη και το 50%. Ιδιαίτερα επιβαρυμένα είναι τα τμήματα του γεωτεχνολογικού τομέα και των θετικών επιστημών, τα οποία «εισέπραξαν» και τη μεγαλύτερη αύξηση των εισακτέων. Ενδεικτικά, στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών φέτος θα εισαχθούν συνολικά 800 φοιτητές, ποσοστό μεγαλύτερο κατά 34,5% σε σχέση πέρυσι. Εάν ο αριθμός αυτός συγκριθεί με το ακαδημαϊκό έτος 2012-13, η αύξηση των εισακτέων ξεπερνά το 90%. Στον αντίποδα, πάντως, φέτος περιορίστηκαν οι εισακτέοι σχολών που οδηγούν στον κορεσμένο δημόσιο τομέα, όπως για παράδειγμα στις φιλολογίες.

Σε όλα τα ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης κατά τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά (2014-2015) θα εισαχθούν 70.305 υποψήφιοι. Από αυτούς, οι 46.735 θα εισαχθούν στα πανεπιστήμια και οι 23.570 στα ΤΕΙ. Στις σχολές θετικών και τεχνολογικών επιστημών οι θέσεις αυξάνονται κατά 3% και 5% αντίστοιχα συγκριτικά με πέρυσι, ενώ θα υπάρξει μείωση κατά 4% των θέσεων για τις σχολές κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών. Στα ίδια επίπεδα με πέρυσι παρέμεινε ο αριθμός των εισακτέων για τις σχολές επιστημών υγείας.

Φέτος, οι 70.305 θέσεις θα διεκδικηθούν από όλους τους υποψηφίους (συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που υπάγονται στις ειδικές κατηγορίες), δεδομένο το οποίο πιέζει πτωτικά τις βάσεις εισαγωγής στα περισσότερα τμήματα ΑΕΙ, με εξαίρεση αυτά των κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών του 1ου επιστημονικού πεδίου.

Πιο συγκεκριμένα, εκτιμάται ότι η πορεία των βάσεων εισαγωγής ανά επιστημονικό πεδίο θα διαμορφωθεί ως εξής:

• Πτωτικά αναμένεται να κινηθούν οι βάσεις εισαγωγής στις σχολές θετικών και τεχνολογικών επιστημών του 2ου και 4ου επιστημονικού πεδίου (π.χ. πολυτεχνικές, σχολές πληροφορικής, φυσικομαθητικές) όπου οι θέσεις αυξάνονται κατά 3% και 5% αντίστοιχα συγκριτικά με πέρυσι.

• Στο 3ο επιστημονικό πεδίο των επιστημών υγείας οι θέσεις παρέμειναν στα ίδια επίπεδα. Ωστόσο, λόγω της προσθήκης των θέσεων των ειδικών κατηγοριών σε αυτές της γενικής σειράς, η «πλασματική» αύξηση των εισακτέων που προκύπτει αναμένεται ότι θα πιέσει πτωτικά τις βάσεις.

• Προς τα κάτω αναμένεται να πιεστούν οι βάσεις εισαγωγής και στα τμήματα οικονομικών επιστημών του 5ου επιστημονικού πεδίου, όπου θα υπάρξει μικρή αύξηση των θέσεων.

• Στον αντίποδα, πάντως, η μείωση κατά 4% των θέσεων για τις σχολές κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών (1ο επιστημονικό πεδίο) φαίνεται πως ευνοεί την άνοδο των βάσεων.

Βεβαίως, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η πορεία των βάσεων εξαρτάται από τον βαθμό δυσκολίας των θεμάτων στις πανελλαδικές εξετάσεις που θα αρχίσουν στις 28 Μαΐου με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας Γενικής Παιδείας στο οποίο περιλαμβάνεται η Έκθεση.

Επίσης, παράγοντες που επηρεάζουν τις βάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ είναι, ακόμη, ο αριθμός των υποψηφίων που θα συμμετάσχει στις πανελλαδικές εξετάσεις, αλλά και οι προτιμήσεις σχολών που θα δείξουν οι υποψήφιοι κατά τη συμπλήρωση των μηχανογραφικών δελτίων.

 

ΠΗΓΗ: imerisia.gr/

Posted in ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΠΑΙΔΕΙΑΣ and tagged .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *