Διαφέρουν οι δίγλωσσοι μαθητές από τους μονόγλωσσους στις γνωστικές επιδόσεις;

Η διγλωσσία δεν συνιστά ανασταλτικό παράγοντα στις γνωστικές επιδόσεις των μαθητών, ενώ παρά τις όποιες δυσκολίες μπορεί να συνεπάγεται για ένα παιδί η ταυτόχρονη χρήση δύο γλωσσών, τελικά επηρεάζει θετικά την ανάπτυξη των μη λεκτικών γνωστικών του λειτουργιών.

Το συμπέρασμα προκύπτει από έρευνα με τίτλο «Διγλωσσία και δίγλωσση εκπαίδευση: Η ανάπτυξη γλωσσικών και γνωστικών δεξιοτήτων σε διάφορους τύπους διγλωσσίας (BALED)», της ερευνητικής ομάδας με επικεφαλής την καθηγήτρια του Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Ζωή Μπαμπλέκου.

Το ερευνητικό έργο συγχρηματοδοτήθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και από εθνικούς πόρους, μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ) – Ερευνητικό Χρηματοδοτούμενο Έργο: ΘΑΛΗΣ.

Στην έρευνα εξετάστηκε η αλληλεπίδραση μεταξύ διγλωσσίας, γνωστικών και μεταγνωστικών λειτουργιών (δηλαδή ενός συνόλου γνώσεων και εμπειριών που διαθέτει το άτομο για τη γνωστική του συμπεριφορά), σε παιδιά 8-12 ετών, με δύο γλώσσες την ελληνική και την αλβανική.

Το σημαντικότερο γενικό εύρημα της έρευνας είναι ότι οι δίγλωσσοι με εκπαίδευση διατήρησης (κάποιος βαθμός γραπτής χρήσης της αλβανικής γλώσσας, παρακολούθηση αλβανικού σχολείου) δε διέφεραν από τους μονόγλωσσους στις γνωστικές επιδόσεις, παρά τη χαμηλότερη επίδοσή τους στο έργο εκτίμησης της μη λεκτικής τους ευφυΐας. Το ίδιο παρατηρήθηκε και με τους δίγλωσσους με εκπαίδευση εμβύθισης (προφορική χρήση της αλβανικής γλώσσας στο σπίτι ή/και το περιβάλλον), όταν αφαιρέθηκε η συμβολή της μη λεκτικής ευφυΐας.

“Από τα αποτελέσματά της προκύπτει ότι η τυπική εκπαίδευση και στις δύο γλώσσες επηρέασε θετικά την ανάπτυξη των μη λεκτικών γνωστικών λειτουργιών. Το παρατηρούμενο, σε πολλές μελέτες, «γνωστικό πλεονέκτημα των δίγλωσσων» φαίνεται ότι εξαρτάται από τις απαιτήσεις της εκάστοτε γνωστικής δραστηριότητας του παιδιού (σύνθετη, απλή), το εκπαιδευτικό πλαίσιο στο οποίο εκτίθεται, και το κοινωνικό περιβάλλον”, επισημαίνεται στα συμπεράσματα της έρευνας.

Τα ερευνητικά ευρήματα της ομάδας της κ Μπαμπλέκου θα παρουσιαστούν αύριο, στο πλαίσιο του Συνεδρίου, με τίτλο: «Αναστοχασμοί για την παιδική ηλικία» που πραγματοποιείται στον Πύργο της Παιδαγωγικής Σχολής του Α.Π.Θ. και διοργανώνεται από το Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης σε συνεργασία με την Παιδαγωγική Σχολή και το Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης της Παιδαγωγικής Σχολής.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Posted in ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ and tagged .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *